De vakantieperiode is bijna aangebroken. Maar hoe gaat u om met de personeelsbezetting tijdens deze periode? In dit blog geven we u een aantal tips!
Voor veel ondernemers is de bezetting tijdens de vakantieperiode een grote uitdaging op het gebied van personeel. Zowel klanten als medewerkers mogen geen last krijgen van de lagere personeelsbezetting. Maar hoe zorgt u ervoor dat de vakantieperiode vlekkeloos verloopt en dat de werkdruk voor achterblijvers niet te hoog oploopt?
Salaris en vakantiedagen
Een goede voorbereiding start met inventarisatie. Verwacht u een daling of stijging in het werkaanbod tijdens de vakantieperiode? Wellicht zijn er ook werkzaamheden die u in de vakantieperiode kan minimaliseren, zoals cursussen, onderhoud en brainstormsessies. Vervolgens kunt u een minimale bezetting vaststellen.
Afspraken in het contract
Vaak is in een arbeidsovereenkomst een paragraaf over de vakantie opgenomen. Hierin kan onder meer worden vastgelegd wat het maximum is aan het aantal aaneengesloten vakantieweken en of er tijdens vakantieperiodes extra vrije dagen mogen worden opgenomen. Communiceer duidelijk naar werknemers wat hierover in de arbeidsovereenkomst staat en hoe vakantiewensen dus worden gehonoreerd.
Wat te doen bij onderbezetting?
In sommige situaties is het complex de minimale bezetting te waarborgen. Gelukkig is het weigeren van vakantieaanvragen niet de enige oplossing. Vraag parttime medewerkers of zij tijdelijk meer uren kunnen werken. Indien de onderbezetting intern niet op te vangen is, kan worden gekeken naar de mogelijkheid van het inhuren van tijdelijke krachten.
Uitbesteden van uw salarisadministratie
Kunt u wel wat hulp gebruiken bij uw salarisadministratie? Wij van Sal4You kunnen dit volledig uit handen nemen. Interesse? Dan kunt u altijd geheel vrijblijvend contact opnemen met ons.